Pomiń nawigację™
Logo Jedi Order - małe
Home - ikonka HOME O NAS REKRUTACJA FORUM

Korweta CR90

Autor: Werewolf

Dane techniczne

Producent: Corellian Engineering Corporation
Klasa: korweta
Wymiary (dł./szer./wys.): 150m/48,6m/32,6m
Silniki: 11x silniki jonowe Girodyne Ter58
Klasa hipernapędu: 2
Maks. przyspieszenie: 2100G
Maks. prędkość atmosferyczna: 950 km/h
System nawigacji: Corellian Chain Management NavCom Unit
Uzbrojenie:
- 2x podwójne turbolasery Taim&Bak H9
- 4x pojedyncze turbolasery Taim&Bak H9
Osłony: Phoah-Kingsmeyer 484-J4e (400 SBD)
Załoga: min. 7, max. 165
Pasażerowie: 600
Udźwig ładowni: 3000 ton
Zapasy: 1 rok
Dodatki:
- 8x kapsuły ratownicze Faberstien-Lago 37s
- 4x uzbrojone kapsuły ratownicze

Korweta CR90, potocznie zwana po prostu koreliańską korwetą, była małym statkiem o wielu przeznaczeniach. Służyła jako okręt dyplomatyczny, frachtowiec czy pomoc we flocie krążowników. Używały jej najróżniejsze osoby i frakcje, od piratów, przez duże korporacje, do marynarek wojennych. Jej kariera zaczęła się ok. 52 roku BBY i trwała aż do ok. 137 roku ABY.



Charakterystyka

Wnętrze CR90 zostało złożone z różnych modułów, co ułatwiało późniejsze zmiany w konstrukcji, by przystosować statek do różnych funkcji. Starsze wersje korwet, jak np. poprzednik CR90 czyli CR70, mogły być łatwo ulepszone dzięki zestawom takim jak Vanguard c20, by stać się CR90.
Ta łatwość w dokonywaniu zmian konstrukcyjnych była symbolem CEC i zwiększała cenę tych okrętów przy powtórnej sprzedaży. Niektóre konfiguracje pozwalały również na przewożenie na pokładzie małej eskadry myśliwców, z czego korzystały takie jednostki jak Night Caller czy Constrictor.
Systemy uzbrojenia różniły się w poszczególnych modyfikacjach. CR90 mogła przewieźć maksymalnie 8 turbolaserów, 6 dział laserowych i 4 działa jonowe. Przy standardowym ułożeniu żadne z tych dział nie było w stanie strzelić w cel umieszczony dokładnie za korwetą, co tworzyło poważną lukę w obronie.
Najczęściej spotykanym wariantem w korwetach przeznaczonych do walki było 6 turbolaserów, podobnie jak w korwecie CR92a klasy Assassin, następcy CR90 zaprojektowym właśnie z myślą o walce.
Teoretycznie korwety te wymagały załogi w liczbie pomiędzy 30 a 165, jednak nawet dwie osoby były w stanie jedną pokierować, jak to zrobili Han Solo i Chewbacca pilotując 3 egzemplarze, wszystkie noszące nazwę Jaina’s Light. Podobnego czynu dokonał Wedge Antilles kierując zmodyfikowaną korwetą Night Caller.

Historia

Gdy CR90 pojawiła się na rynku, we flocie Republiki Galaktycznej rozpoczął się proces przebudowy starszych wersji jak CR70. Przed Wojnami Klonów CR90 była uważana za okręt średnich rozmiarów.
To zmieniło się w czasach Imperium, kiedy korweta wyglądała przy gwiezdnych niszczycielach jak karzeł. Ich rola zeszła na dalszy plan, zostawiając główne bojowe zadania dla okrętów takich jak niszczyciel klasy Imperial. Przed rozwiązaniem Senatu przez Imperatora Palpatine’a, CR90 służyły dyplomatom w czasie ich misji.
W przeciwieństwie do korwet, które należały do Imperium, te w posiadaniu Rebeliantów stanowiły trzon floty we wczesnych latach Galaktycznej Wojny Domowej. Łatwość w modyfikowaniu i zdobywaniu części do tych statków stanowiła cenną cechę dla desperackiego Sojuszu. Cecha ta przyciągała również piratów i przemytników, przez co CR90 zyskała sobie opinię statku, który potrafi przeźlizgnąć się przez imperialne blokady. Jednak w starciu z niszczycielami Imperium potrzeba było większej liczby niż jeden, jak np. w czasie Bitwy o Kuat, kiedy 5 korwet zadało poważne obrażenia niszczycielowi Tyranny. Tyber Zann użył kilku korwet w swojej flocie. W czasie Nowej Republiki CR90 nadal pełniły ważną rolę we Flocie Defensywnej, dopóki nie zostały wyparte przez programy modernizacyjne.
Wróć na górę