Pomiń nawigację™
Logo Jedi Order - małe
Home - ikonka HOME O NAS REKRUTACJA FORUM

Formy walki

Autor: Xaj

Forma I - Shii-Cho
Stanowi podstawę szermierczą każdego Jedi. Wywodzi się ona bezpośrednio z czasów, gdy nie istniały jeszcze miecze świetlne, a Jedi posługiwali się bronią wspomaganą Mocą. Dzięki tysiącleciom szlifowania jest to najbardziej dopracowana z Form i zarazem względnie najprostsza. Posługujący się nią szermierz korzysta z wąskiego wachlarza ciosów i obron, który jednak w połączeniu z możliwością sięgnięcia po Moc jest w zupełności wystarczający do walki z większością przeciwników. Spośród wszystkich Form walki mieczem świetlnym, Shii-Cho najlepiej się sprawdza w sytuacjach nierównego starcia z wieloma przeciwnikami.

Forma II - Makashi
Powstała, gdy doszło do pierwszych rozłamów między Jedi i coraz częściej zdarzało się, że naprzeciwko siebie stawały dwie istoty czułe na Moc, uzbrojone w miecze świetlne. W tamtych czasach najczęstszą taktyką był atak na broń przeciwnika lub rękę, która ją trzymała, gdyż nawet najlżejsze dotknięcie świetlną klingą powodowało rozbrojenie. Makashi miało temu zapobiec i w efekcie szermierz, który mistrzowsko opanował tę Formę, nigdy nie zostanie pozbawiony broni. Makashi jest bardzo eleganckie i dostojne, wymaga od szermierza wyprostowanej postawy i oszczędnych ruchów. Ta Forma sprawdza się najlepiej w pojedynkach z przeciwnikami uzbrojonymi w miecze świetlne.

Forma III - Soresu
Jest najbardziej pasywną i defensywną spośród wszystkich Form walki mieczem świetlnym. Wymaga ona od szermierza pełnego skupienia na obronie przed atakami, oferując niezwykle mały wachlarz ciosów. Istota stosująca tę Formę po zespoleniu z Mocą jest w stanie bronić się bez końca, czekając aż przeciwnik się zmęczy i zacznie popełniać błędy. Wyprowadzenie wówczas szybkiego kontrataku zazwyczaj kończy walkę, choć postępując zgodnie z filozofią tej Formy, powinno się przeciwnika jedynie rozbroić lub co najwyżej zranić.

Forma IV - Ataru
Jest odpowiedzią dawnych użytkowników Mocy na powstanie Soresu, które uważali za zbyt bierne i stanowi jego całkowitą odwrotność. Ataru nastawione jest na przejęcie inicjatywy poprzez ciągły ruch i wspomagane Mocą akrobacje, umożliwiające atakowanie przeciwnika z wielu, czasem niespodziewanych kierunków. Forma ta sprawdza się wyśmienicie w przypadku walki z jednym przeciwnikiem, jednak całkowicie traci swoje atuty, gdy wrogów jest więcej. Posługujący się nią szermierz musi wówczas znacznie więcej uwagi i energii poświęcić na uniki, tracąc inicjatywę i możliwość nadania walce własnego tempa.

Forma V - Djem So
To pierwszy wariant Formy V, który stanowi alternatywę dla Ataru i podobnie jak Forma IV, całkowitą odwrotność Soresu. Djem So jest najczęstszym wyborem przede wszystkim istot naturalnie silnych, które dzięki dodatkowemu wzmocnieniu poprzez Moc, są w stanie brutalnie przełamać obronę przeciwnika czystą agresją swoich ciosów. Szermierz stosujący Djem So dominuje na polu walki, a w przeciwieństwie do Ataru, w starciu z wieloma przeciwnikami ten wariant Formy V nie traci swych atutów.

Forma V - Shien
Drugi wariant Formy V, który jest bardzo zbliżony do Soresu. Został on opracowany, by jeszcze efektywniej wykorzystać zdolność miecza świetlnego do odbijania blasterowych boltów. I podczas gdy użytkownik Formy III skupia się na nieszkodliwym odbijaniu kierowanych weń ataków, szermierz posługujący się Shien robi to celowo w sposób taki, by skierować je w konkretną stronę - najczęściej w atakujących go przeciwników. Istnieje też możliwość zastosowania filozofii przyświecającej temu wariantowi w pojedynku z innym szermierzem. Wówczas przejmuje się siłę jego ciosów do nadania większej energii własnym kontratakom.

Forma VI - Niman
Jest najbardziej wyważoną spośród wszystkich Form walki mieczem świetlnym. Zachowuje doskonały balans między ofensywą i defensywą, nie nakładając nacisku ani na atak, ani na obronę, tylko na wewnętrzny spokój i równowagę. Stanowi zatem najlepszy wybór dla Jedi. Zwłaszcza tych, którzy swej służby nie wiążą z walką. Stąd też Niman często nazywany jest Formą Dyplomatów. Wraz z Shii-Cho, Niman stał się po ostatniej Bitwie o Ruusan i ostatecznym pokonaniu Sithów podstawą nauczaną w Zakonie przez kolejny tysiąc lat. Wbrew obiegowej opinii nie jest to jedyna ścieżka do opanowania walki dwoma mieczami, jednak filozofia równowagi przyświecająca tej Formie z pewnością ułatwia i przyspiesza naukę oburęczności.

Forma VII - Juyo
Pierwszy wariant Formy VII, który jest znany ze swej zażartości. Aby szermierz w pełni mógł czerpać z możliwości, jakie daje ta Forma, musi lubić walkę i zwycięstwo oraz jednocześnie zatracić się w Mocy, a zwłaszcza jej Ciemnej Stronie. W efekcie Juyo jest całkowicie sprzeczne z filozofią Jedi, a co za tym idzie jego nauka powinna być w Zakonie zabroniona. Najczęściej więc sięgają po tę Formę Sithowie. Należy zatem wiedzieć, że ich oddanie się walce i Ciemnej Stronie skutkuje kompletną chaotycznością ich ataków, które nawet poprzez Moc są niemożliwe do przewidzenia, co sprawia że Juyo jest niezwykle niebezpieczne.

Forma VII - Vaapad
Drugi wariant Formy VII, który opracowany został przez Mistrza Mace'a Windu u schyłku Starej Republiki. Tak jak i Juyo, Vaapad sprowadza szermierza niebezpiecznie blisko Ciemnej Strony i stanowił zgubę dla zbyt wielu wybitnych Jedi. Jednak poprawnie wykorzystany - przyspiesza ruchy szermierza do tego stopnia, że jego kształt rozmywa się i póki się nie zatrzyma, przeciwnik nie może być pewien iloma mieczami dysponuje, ani nawet ile posiada rąk! Stąd też pochodzenie nazwy, która zaczerpnięta została od zwierzęcia, którego ogony policzyć można dopiero po jego śmierci.

Forma 0
Tzw. "Forma 0" - to filozofia rozpowszechniona przez Mistrza Jedi Felanila Baaksa. Jej założeniem jest rozwiązywanie konfliktów pokojowo poprzez dialog, bez potrzeby sięgania po sposoby siłowe - w tym miecze świetlne.
Wróć na górę